Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A Cukrászat Bemutatása

Az évek folyamán nagyot változott ez a szakma is. A legnehezebb munkafolyamatokat, a gyúrást, nyújtás, keverést már gépek végzik. A fagylatot sem úgy készítik, mint hajdanán. Régen nagy üstökben kavarták, amelyek oldalát sózott jéggel vették körül. Most nagy kavarógépbe öntik a vaníliafagylalt kellékeit. Merthogy a vaníliafagyi minden fagylaltok alapja. Ezt Kóródy Judittól tudom, aki már ezüstérmet is nyert cukrásztudományával. Több mint tíz órát dolgozik, és állítja össze a különböző ízű fagylaltokat. Készít 85 fokon főzött fagylaltot, és vizes alapú gyümölcsfagyikat.

Amikor kinyújtjuk a kezünket egy tölcsér fagyi után, arra se gondolunk, hogy válságban van a magyar cukrászat. Surányi István, a Magyar Cukrász Iparosok Országos Ipartestületének elnöke határozottan aggódik. Mert igen erős a verseny, a nagy áruházláncok és a külföldi jégkrémek egyre-másra kiütik a nyeregből a hazai iparosokat. Már nagyon kevés olyan cukrászda van, ahol helyben készítik a süteményeket és a fagylaltot. Még a megmaradt, nevesebb cukrászatok is többnyire központi műhelyükben gyártanak, és onnan viszik szét az árut. Ami nem ugyanaz, mint ha helyben készül. Mert megvan annak a varázsa, ha érezni a frissen sütött sütemények illatát. A saját műhely azonnal tudja pótolni azt, ami jobban fogy, és mindig lehet gondoskodni friss tortákról, fagylaltról.

Az ipartestületnek 360 tagja van, de még legalább 1000-1500 cukrászda van, amely nem tagja a szakmai szervezetnek. Surányi István szerint a szakiskolák ontják a fiatalokat, de csak kevesen maradnak meg a pályán. Mert rájönnek, hogy mennyire nehéz a munka, és hogy szombaton és vasárnap is dolgozni kell. Ráadásul a fizetések is meglehetősen szerények. A kezdők minimálbért kapnak, a gyakorlottak 80-100 ezer forintot, és a legjobbak számíthatnak 150 ezerre. Nagy kitartás kell ahhoz, hogy valaki sikeres legyen.

Ezen a pályán a sikert a vendégek ragaszkodásán túl a szakmai versenyek adják. Ehhez sokat kell tanulni, amire nálunk rosszabbak az esélyek, mint például Németországban, Svédországban vagy Svájcban. Ott olyan magas szintű továbbképzés folyik, ami drága ugyan, de nagy tudást ad például a csokoládé- és a karamellakészítés művészetéből.

A magyar piacon mintegy 70 százalékot tesznek ki a nagyipari, főként külföldi termékek. 30 százalékra tehető a hazai cukrászdák részesedése. Ezek többnyire kis családi vállalkozások. Már csak azért is, mert így kevesebb adminisztrációval lehet vinni az üzletet.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.